Stage voor 6A&IT (deel 2)

  • 19 maart 2021
  • 6de jaar

6A&IT doet ervaring op op de werkvloer!

Onze leerlingen van 6 Accountancy & IT waren de voorbije weken op stage. Zo komen ze in aanraking met een echte werkervaring in het bedrijfsleven. Anders dan andere jaren loopt de stage dit jaar slechts één week in plaats van twee. 

Hieronder brengt deel 2 van de klas verslag uit van hun ervaring.

Hier kan je het verslag lezen van de 1ste lichting.

Niels Vervoort bij Imelda

Ik vond het een heel leerrijke stage. Ik werd heel snel zelfstandig aan het werk gezet en zo kon ik op mijn eigen tempo leren. Ze lieten mij ook fouten maken zodat ik kon zien waar het misging, wat heel leuk was om zo bij te leren. Ik vind het leuk om nu de theorie dat je elke dag op school ziet in de praktijk te kunnen uitvoeren en te zien hoe het er nu echt aan toe gaat op een boekhoudafdeling. Het was ook een hele leuke groep mensen waar ik terecht ben gekomen. Ze hebben me echt met open armen ontvangen en ik heb er heel veel van kunnen bijleren.

De taken die ik in de loop van de week heb mogen doen waren:

  • verwerken van batches;
  • binnenhalen van verwerkte batches;
  • het aanmaken of wijzigen van leveranciers;
  • inscannen manuele facturen;
  • het klasseren van manuele facturen;
  • het archiveren van facturen van de deurwaarders en advocaten;
  • controleren van het betalingssysteem cafetaria;
  • het controleren dat alle facturen zijn ingegeven aan de hand van een factuuroverzicht.

Tristan Mathys bij Crowe Spark

Tijdens de stageweek heb ik verschillende taken volbracht die me een beeld gaven op de praktische zijde van het boekhouden. Er waren, zoals normaal is, leukere en spannende taken maar ook mindere taken. De taken zoals het invullen en berekenen van de Excel-files om zo bijvoorbeeld de nettowinst uit te komen of het sorteren en inboeken van facturen bevonden zich in de categorie van leukere taken. Deze gaven me ook het beste beeld van deze job. Ik heb ook mogen meevolgen met een online meeting over de nieuwe updates, regelgevingen, tarieven of maatregelen voor de accountancy-sector. Deze meeting was ook zeer interessant. 
De back-up taak die ik had gekregen voor het geval dat mijn stagementor niet aanwezig zou zijn of in een meeting was, was het inscannen van niet-gedigitaliseerde documenten om ze vervolgens te sorteren en in de juiste plek op de workspace te plaatsen. 

De stageweek die doorging vanaf 1 maart 2021 tot en met 5 maart 2021 was voor mezelf een zeer leerrijke en fijne ervaring. Door deze stage heb ik eens kunnen meedraaien op een boekhoudkantoor. Hierdoor heb ik veel geleerd over de job van accountant en weet ik nu beter wat deze job inhoudt en wat de voornaamste zaken zijn waarmee de personeelsleden en bedrijfsleiders zich hier in het bedrijf Crowe Spark mee bezig houden. 

Een ander pluspunt was dat er altijd wel iets te doen was voor mij. Op de meeste dagen kon ik me bezighouden met interessante taken die voor me voorzien waren. Op de momenten dat mijn stagementor in meeting was of zoals op woensdag toen mijn stagementor in het andere filiaal was, mocht ik verder oude documenten zoals facturen maar ook aktes, attesten … inscannen en daarna sorteren in mappen per bedijf. Door deze back-up taak heb ik altijd wel kunnen verder werken en heb ik me daardoor nooit verveeld of stil gezeten. 

Door de back-up taak die ik had gekregen ben ik ook tot het besef gekomen dat je in een job niet altijd kan kiezen wat te doen en dat er ook minder leuke taken zijn maar wel volbracht moeten worden. 
Het laatste punt en misschien wel het belangrijkste punt voor mezelf was de sfeer die hier aanwezig is op het kantoor van Crowe Spark, iedereen helpt elkaar en de collega’s zijn hier allemaal zeer attent en wilden altijd helpen. Ook was het fijn dat ik zo goed als elke dag, buiten donderdag, een andere stagiair naast me had zitten die me kon helpen. Hij kende ook de taken voor ons eindverslag want Jonas Verpoorten zat vier jaar geleden ook in onze richting op onze school. Door de kennis die Jonas had opgedaan heb ik ook verschillende tips gekregen om mijn GIP zo goed mogelijk te volbrengen. 

Stefan Jovanovic bij Alfaflex

De taken die ik mocht doen waren:

  • de classeurs naar het archief brengen;
  • de facturatie van verkoopdossiers van een collega die vakantie heeft;
  • betalingen boeken;
  • telefonisch contact opnemen om e-mailadressen te verzamelen van boekhoudafdelingen; 

Wat ik positief vond aan mijn stage:

  • Iedereen was erg behulpzaam. Als ik iets niet kon of iets niet begreep dan kwamen ze mij direct helpen;
  • voor ik een opdracht moest doen, kreeg ik een zeer goede en grondige uitleg. Ook werden de programma’s zeer goed uitgelegd;
  • Alles was zeer coronaproof. Er werd voldoende afstand gehouden en alles werd ontsmet.

Jessy Hermans bij Starfruit Company

Ik heb tijdens mijn stage aankoopfacturen geboekt. Ik heb ook mogen meehelpen met het opmaken van een Intrastat-aangifte en mocht dit aangeven bij de NBB.  Daarnaast heb ik ook wat geklasseerd en in de boekhouding dingen opgezocht. Ook de kortingen die ze van de leveranciers kregen, heb ik geboekt.Ook facturen in andere talen heb ik mogen boeken. Deze waren dan vooral in het Spaans, Italiaans en Frans. Goed om mijn talen een beetje bij te schaven.
Het positieve aan mijn stage is vooral dat ik veel heb bijgeleerd, elke dag opnieuw. Leuk was ook dat ik omringd was door toffe collega’s die elke dag klaarstonden om me te helpen. Ook op het bureau was er altijd wel interactie met elkaar: iedereen praatte met iedereen en het was er nooit een
dood moment. 

Lukas Van Kerkhoven bij KMG Tremelo

Mijn stage was zeer leerrijk doordat ik veel nieuwe zaken heb bijgeleerd, zoals aankoop- en verkoopfacturen boeken.  Ook mocht ik veel rekeninguittreksels boeken en kon ik veel vragen stellen.  Dit onder een zeer goede begeleiding van mijn stagementor meneer De Roover en al de collega’s van KMG Tremelo.

Chenouk Benooit bij Maldoy/Jemal

Welke taken heb ik mogen uitvoeren:

  • verkoopfacturen inboeken
  • aankooporders registreren 
  • bankuittreksels juist in het systeem zetten en controleren
  • veiligheidsfiches, technische fiches en handleidingen opzoeken en invoeren.

Wat vond ik positief:

  • heel leuke ervaring!
  • het echte bedrijfsleven leren kennen
  • leuke collega’s

Heel erg bedankt aan alle collega’s van de hele firma Maldoy. Allemaal 1 voor 1 toppers! Een top team! Ook bedankt aan de collega’s waarmee ik het nauwst heb samengewerkt, namelijk Christa en Pascal. Bedankt voor de snelle inwerking.

Dean Annaert bij Articom

De taken die ik heb mogen uitvoeren: 

  • het systeem up-to-date houden met nieuwe mailadressen;
  • een Excel-bestand aanmaken voor de klant Aggreko om het overzichtelijker te houden en ervoor te zorgen dat ze makkelijker konden vinden wat ze nodig hadden in het magazijn.
  • Aan de hand van de naam van de slang, de rollengte, (eventueel) de klantennaam, de datum, de grootte van de slang en de testresultaten vulde ik dit bestand aan;
  • facturatie van verkoopdossiers;
  • betalingen boeken;
  • de classeurs naar het archief brengen en dus plaats maken voor de facturen van volgende jaren.

De positieve punten van de stage waren: 

  • dat ik een goede uitleg kreeg over hoe alle programma’s werkten;
  • dat iedereen zeer behulpzaam was als ik een vraag had;
  • dat het coronaproof is doordat iedereen ver genoeg uit elkaar zit en een mondmasker opzet bij het verplaatsen.